Jak przenieść nasz ulubiony przedmiot do komputera?
tel: 504 204 513
Nie możesz się do Nas dodzwonić? Połaczenie zostało przerwane? Odblokuj je:
Posiadając aparat popularnej marki i komputer z w miarę wydajną kartą graficzną i procesorem, jesteśmy w stanie odwzorowywać obiekt w 3D. Taka technologia nazywa się fotogrametrią i jest używana w wielu dziedzinach – od skanowania powierzchni terenu przez geologów, aż po przenoszenie wszelkich przedmiotów o wartości historycznej do formy zdigitalizowanej.
Jak działa fotogrametria?
Fotogrametria wykorzystując zdjęcia wyszukuje wspólne punkty
między każdym z nich i stara się odwzorować przedmiot w 3D.
Gdy oprogramowanie odnajdzie wszystkie punkty wspólne układa je w przestrzeni,
a następnie tworzy z nich siatkę obiektu. Potem z zrobionych zdjęć nakładana
jest tekstura na obiekt.
Dla większości programów taki gotowy projekt można eksportować do innego oprogramowania i dalej go edytować, lub drukować na drukarce 3D.
Jak to wszystko wykonać?
- Potrzebne będą następujące rzeczy:
- Aparat,
- Przedmiot który będziemy fotografować,
- Komputer z w miarę wydajną kartą graficzną obsługującą CUDA,
- Trochę wolnego czasu
- Ustaw przedmiot w dobrze oświetlonym miejscu, gdzie będziesz mógł go fotografować z kilku stron.
- Wykonaj kilkanaście fotografii przedmiotu z różnych perspektyw. Im więcej zdjęć tym lepiej, jednakże cały proces potrwa o wiele dłużej.
- Pobierz program AliceVision Meshroom:
alicevision.github.io
Następnie wypakuj go i uruchom. - Dodaj zdjęcia do programu a następnie naciśnij start.
Jeżeli wszystko dobrze pójdzie to program powinien odwzorować obiekt w 3D. Potem możemy wyeksportować go do innego formatu i wykorzystać w dowolny sposób.
Oczywiście wyżej wspomniany Meshroom nie jest jedyny. Istnieje szereg innych aplikacji, które wykorzystują fotogrametrię do odwzorowywania przedmiotów 3D. Niektóre z nich robią to lepiej, inne gorzej.
Oczywiście wyżej wspomniany Meshroom nie jest jedyny. Istnieje szereg innych aplikacji, które wykorzystują fotogrametrię do odwzorowywania przedmiotów 3D. Niektóre z nich robią to lepiej, inne gorzej.
Płatne oprogramowanie:
- Autodesk Recap
- Agisoft PhotoScan
- Reality Capture
Bezpłatne programy:
- OpenMVG
- OpenMVS
- 3DF Zephyr Free
- Colmap
Źródła:
„Photogrammetry Workflow” – Sébastien Lachambre, Sébastien Lagarde, Cyril Jover, Developer – 2017-06-23 – s. 1-27
„Photogrammetry Explained: The State of Reality Capture” – Andrew Wheeler – 2016-10-05
„Making 3D Models with Photogrammetry” – Austin Mason – Carleton College – s. 1-3